[ubermenu config_id="main"]

Покоління X, Y, Z. Теорія поколінь. Кого і як брати на роботу?

Покоління Z. Теорія поколінь.

 

Пройшло вже 40 хв. Складалося враження, що в цьому ресторані про нас забули. Коли ми знову покликали офіціанта і обурено спитали, коли ж нас нарешті погодують, він по-дитячому посміхнувся і промовив: “Ой, а я забув!”. Це нас порвало! Ми голодні і злі, вже закінчується час для обіду, в нас прийняли замовлення, про нього забули і так весело нам про це повідомляють?

Тоді юнак з дредами нахилився до нас через стіл і показав пальцем на свій бейдж:

- Чого ви так нервуєте? Читаємо разом “Ста-жер!”.

Ось воно – прокляття нашого часу, безвідповідальне покоління Z!

Олег, топ-менеджер, Київ, 46 років.

 

Теорія поколінь X, Y і Z.

Вперше її описали британьські вчені у 60-х рр. ХХ ст. Визначили 3 основні групи людей. Зараз їх ще розділяють на вікові групи стосовно ставлення до інтернету і новітніх технологій. Є багато класифікацій, та мені подобається ця. І я її розумію так.

 

Покоління X – люди після 45-50 і старші. Класика жанру – наші з вами батьки!

Сім’я покоління Х:

Мало розлучень, щоб не траплялося. Терплять. Діти – сенс життя.

 

Робота покоління Х:

Працювати можна тільки тяжко.

Коли в 14 років я пробувала себе як модель, моя мама казала, що це робота для ледарів. А вихована дівчинка з порядної сім’ї не повинна отримувати гроші ні за що.

А я ще тоді дивувался: що ж поганого в тому, щоб не напружуватись і мати при цьому роботу!))) Мама тоді уявити навіть не могла, який то тяжкий хліб – хліб моделі!

 

Покоління Z. Теорія поколінь.

Журналісти з покоління Z на телебаченні. І я в кадрі - розказую!

 

Освіта покоління Х:

Вища освіта – обов’язково! Без диплому ніде на роботу не візьмуть. Як можна працювати не за спеціальністю, тим більше займатися бізнесом (бути торгашем та спекулянтом – який жах!), коли ти юрист чи економіст! Дуже високий рівень загальної ерудиції.

Пам’ятаю, як мені казав мій тато, коли я поступила до Університету:

  • - Ти тепер наречена найвищого ґатунку – в тебе університетська освіта!
  • Я питала хлопців, чи це додає мені балів в їхніх очах, як майбутній дружині, – моя освіта була далеко не на першому місці. А для покоління моїх батьків – пріоритет.

 

Цінності покоління Х:

Стабільність, щоб нічого не мінялося, головне - з/п і вчасно.

Їм потрібно доручати нескладні операції, не залучати до прийняття важливих рішень – їх це лякає!

Вони дуже відповідальні, коли картина світу для них звикла і зрозуміла.

Виконавці. Рішення потрібно приймати за них.

Для них правильно жити – терпіти заради світлого майбутнього, заради дітей, заради репутації (а що люди скажуть?). І вони терплять. Все, що тільки можна.

 

Інтернет покоління Х:

В більшості своїй не користувалися гаджетами, не дружать з інтернетом. Виросли без нього. Не розуміють його значення для сучасного світу, інколи глузують з цього.

 

Мандри - інша реальність, всі покоління є єдиним цілим. На озері Тітікака в Перу.

Мандри - інша реальність, всі покоління є єдиним цілим. На озері Тітікака в Перу.

 

Побут покоління Х:

Нічого не викидають (на горищах чи балконах можна знайти все для того, щоб побудувати повноцінне господарство з вінтажних речей на безлюдному острові).

Пам’ятаю, коли мої батьки затіяли ремонт і викинули стару чавунну ванну, мій дід кожного дня ходив у двір з нею прощатися, здається, навіть розмовляв,  поки її не вивезли разом з рештою будівельного сміття.

 

Все в житті має приносити користь.

На днях  жалілася моя подруга, що її заміська ділянка під загрозою рейдерського захоплення! Хто рейдери? Батьки!

Для її мами-пенсіонерки просто неприпустима думка про те, що на дачу можна їздити відпочивати, а не тяжко працювати! Для неї, як типової представниці покоління X, кожний клаптик має приносити користь, бути обробленим та дати врожай!

Або моя свекруха щиро не розуміла, як можна було кухню і вітальню об’єднати? Що значить “для краси, для простору, для інтер’єру”? Треба двері поставити! Терміново!

Про профілактику і подолання конфліктів читайте тут

 

Вони ніколи не мали особистого простору. Виросли в комунальних квартирах або в дуже тісних житлових умовах. Щиро вважають, що не заслуговують на більше. Навіть не уявляють, як жити в розкоші.

Інша подруга жалілася, що вивезла маму на п’ятизірковий курорт, відлучилася на 10 хвилин, а мама вже всі лежаки на пляжі поскладала, треба ж хлопчикам турецьким допомогти!

 

Гроші покоління Х:

Дуже економлять. Час – гроші, не про них. Готові їхати на 3-х маршрутках на інший кінець світу, щоб заощадити 10 грн і потім дуже цим пишаються. Їх шокує марнотратство у вигляді поїздок на таксі, ходіння по дорогим перукарням і ресторанам. Можна дешевше і смачніше все приготувати вдома, проїхатися трамваєм, а голову пофарбувати на кухні самостійно.

 

 

 

Покоління Y – від 30 до 45.

Це їх ще називають міленіали. Покоління Y зустріло нове тисячоліття в молодому віці.

Це я. Мені 42.

Це ви, якщо вам більше 30-ти.

 

Сім’я покоління Y:

Аналізують помилки батьків. Не хочуть так жити. Багато розлучень. Не хочуть терпіти так, як їхні батьки. Готові терпіти, тільки по-своєму. Діти - одна з ознак успішності і реалізованості. Є багато жінок,  бізнес-леді, для яких ні сім’я, ні дитина – не є головними цілями у житті. Вони реалізовуються у своїй справі і це декларують. Та все одно – без дітей якось не комфортно. Діти мають бути. Хоча б одна дитина. Для них також важливо - “А що люди скажуть?”.

Про те, як я стала підприємцем -  історія тут.

 

Робота покоління Y:

Пережили кризу 2008-2009 рр. Дуже працездатні, вміють йти до мети попри все, наступити на горло власній пісні зараз, щоб отримати бонуси потім. Хочуть віддачі від своєї роботи і більшу участь у прийнятті рішень. Вміють будувати стосунки, йти на компроміс заради цілі. Хороші управлінці. Не тільки виконавці.

Працеголіки, не вміють розслаблятися – яка відпустка, стільки роботи! Не вміють відключати мобільні телефони. Живуть під гаслом: “я повинен”. Якщо за щось платять – хочуть отримати максимум. Дуже вибагливі до сервісу і комфорту.

Про те, яким має бути  імідж ділової людини – цікаво у моїй статті

 

Освіта покоління Y:

Крім обов’язкової вищої освіти, часто - не одної, постійно навчаються на різних курсах і програмах. Диплом важливий, як статус. Також важливі знання, які здобуваються зі всіх можливих джерел.

 

Цінності покоління Y:

Вкладаються в людей. Вони допомагають іншим, їм допомагають. Виросли у дворах – вміють грати в команді. Для них важлива соціальна взаємодія. Потрібен колектив. Ставлять довгострокові цілі і йдуть до них.

 

На моїх тренінгах збирається всі покоління і завжди весело і корисно!

На моїх тренінгах збирається всі покоління і завжди весело і корисно!

 

Інтернет покоління Y:

Інтернет увійшов в їх життя в дорослому віці і вони цінують його можливості. Шкодують про те, що його не було в них, коли вони починали свої бізнеси. Щиро дивуються, як можна сидіти без грошей і без ідей, коли будь-яку інформацію можна отримати та надати, натиснувши пару кнопок?

Читайте мою статтю про помилки роботи в соцмережах - діло пишу!

 

Побут покоління Y:

Важливо мати всі зовнішні та внутрішні атрибути успішної людини – власну квартиру, машину, відпустку на пристойних курортах, сервіс, хороші ресторати, брендові речі, якісну освіту для своїх дітей, догляд за батьками. Все більше в моду входить здоровий спосіб життя. Дуже добре пам’ятають спартанські умови свого дитинства. Готові бути жертвами кредитів і іпотек, тільки щоб жити комфортно і їздити на хороших авто.

А особисто я пишаюся тим, що навчилася працювати з претензіями і несправедливою критикою – тут про це пишу

Гроші покоління Y:

Вміють заробляти, заощаджувати і накопичувати. Вимогливі до себе і до інших. Всі блага у своєму житті заробили самі.

 

 

І ось воно – жахливе покоління Z – люди до 30 років.

 

Сім’я покоління Z:

Рідко прив’язані до батьків. Швидко йдуть з дому у вільне плавання. Не вважають за потрібне одружуватися чи створювати стабільні союзи. Не хочуть заводити дітей. Все більше набирає обертів по світу рух “Свідо́ма безді́тність” (Childfreeчайлдфрі).

 

Вікіпедія про це каже наступне:

Childfreeчайлдфрі — це принципове небажання мати дітей, (не йдеться про людей, які безплідні). Вони не тільки не хочуть заводити дітей, але і відстоюють своє право їх не мати.

 

Робота покоління Z:

Люди швидких результатів. Не хочуть працювати без вихідних, щоб отримати 5 тис $ через 5 або 10 років. Не розуміють та не визнають субординацію:

  • - “Привіт”- в ресторані до клієнтів, які за віком в 2-3 рази старші.
  • - “Та ти пацан” – до заможного клієнта в дорогому бутіку.

 

Не налаштовані на кар’єру і планування.

Добре пам’ятають своє дитинство, порожній дім і відсутність батьків, які постійно працювали. Так, в них були класний одяг, крутий велосипед і модні гаджети (просунутіші інколи, ніж у батьків), та якою ціною? Тому вони не хочуть жити на роботі заради грошей.

Не визнають графіків, розкладів, нормованого робочого дня з 9.00 до 18.00. Не потрібний офіс, не приймають категорично поняття - “ходити на службу”, працюють дистанційно, живуть, де хочуть. Саме сфера діджитал дала таку можливість. Хочуть заробляти і отримувати винагороду не за час, проведений в офісі, а за результат.

Зараз багато компаній переходять повністю на дистанційну роботу. Це модно. Це дає результат.

Представникам покоління Z потрібна свобода.

У Вінниці я проводила тренінг в компанії, яка продає мінеральні добрива по телефону. В них нема офісу. Кожний працює, де хоче. В них є план, який можна зробити за тиждень, а можна за місяць. Як і коли працівники його роблять – це їхня справа. Головне, щоб він виконувався. За це і отримають зарплатню. Так само почали працювати деякі страхові компанії – їхні фахівці в офіс не ходять.

 

Покоління Z. Теорія поколінь.

Вже сама як одна з покоління Z.

 

Освіта покоління Z:

Кидають навчання у ВНЗ, куди вступили за рекомендаціями батьків, або якщо самі втратили цікавість. Їм навіть в голову не приходить, що диплом потрібно мати. Знають всі можливості для самоосвіти, і, коли їм потрібно щось дізнатися, мають миттєвий доступ до інформації.

Як не дивно, при цьому в них невисокий рівень загальної ерудиції, не володіють базовими знаннями з літератури, географії та історії, як покоління Х чи Y.

Нам, поколінню Y, щоб щось дізнатися з якогось конкретного питання потрібно було прочитати тонну книг! А їм достатньо натиснути одну кнопку, а вони цього не роблять. Проте – дуже креативні, вміють швидко обробляти багато різної інформації і видавати несподівані рішення.

 

Цінності покоління Z:

При перших невдачах здаються, безвідповідальні, як в соцмережах, так і по життю – не цей друг, так інший, не ця компанія, так інша.

Не розуміють цінність стосунків, не вкладаються в людей.

Виросли в атмосфері достатку і любові, звикли до схвалення. Батьки так компенсували нестачу уваги – купували їх прихильність подарунками та не завжди справедливими похвалами.

На всі звинувачення у безвідповідальності – єдина відповідь “Я легкий! Я ж вам пояснив, що я забув, проспав, передумав, втратив цікавість!”.

Не мають конкретних цілей, ні в бізнесі, ні в житті. Нічого не бояться.

Чіпляють до резюме фото в купальниках. Не з’являються на співбесіди, їм навіть в голову не приходить передзвонити і про це попередити.

Пам’ятаю розмову з молодою киянкою:

  • - Для чого ти відкрила ресторан? Який в тебе план розвитку бізнесу?
  • - Який план, ви що! Я хочу бути щасливою людиною в оточенні позитивних людей!

 

Як можна зіпсувати таке пафосне фото на лайнері посред Анлантики? А вони можуть!

Як можна зіпсувати таке пафосне фото на лайнері посред Анлантики? А вони можуть!

 

Інтернет покоління Z:

З народження проводили час за екранами моніторів своїх гаджетів. Не бігали по лісам і дворам, не розбивали колінок, не ховалися покурити за гаражі, виставивши когось на шухері. Не розуміють, як грати в команді, що значить почуття ліктя товариша, живуть самі по собі. Індивідуалісти. Покоління –“я”.

 

Побут покоління Z:

Їм не потрібний комфорт. Можуть спати в спальниках на голій землі і мандрувати світом автостопом. В них нема відчуття небезпеки. Не вибагливі. При цьому всьому серед них багато вегетаріанців, багато з них не палить.

 

Гроші  покоління Z:

Гроші їх не мотивують робити те, що їм не цікаво. Гроші – це засіб отримати нові враження і емоції. Покоління мандрівників. Можуть жити в будь-яких умовах, в будь-якій країні. Все їх життя – наплічник та ноутбук. Зібралися і поїхали на нове місце.

 

Що, жахлива картина? Особливо для нас, роботодавців!

 

А тепер історичний екскурс:

від середни 80 і до кінця 90-х років наша країна переживала нестабільні часи - розпад Союзу, Чорнобиль, бандицькі війни, безгрошів’я та невпевненість у завтрашньому дні. Різке падіння народжуваності. В нас тільки одна дитина. І ми не одні такі. Демографічна криза.

Тут питання навіть не стоїть в тому, що нам не подобаються певні представники покоління Z.

 

Мова йде про те, що їх фізично мало і перебирати особливо нема з кого.

 

Що робити?

Замість того, щоб страждати від їх недосконалості, а головне, не відповідності нашій картині світу, давайте скажемо “НІ” своїм упередженням і просто адаптуємось до нової реальності, в якій нам доводиться жити.

 

В Ріо-де-Жанейро з друзями з покоління Z.

В Ріо-де-Жанейро з друзями з покоління Z.

Я знайшла ключ до серця покоління Z!

 

Це учасники моїх тренінгів, з якими завжди весело та цікаво, моїх консультацій,  читачі мого блогу, моїх книг, мої програмісти, фотографи, технічні помічники, друзі-мандрівники, молоді журналісти, моя дочка та її друзі.

 

Як мотивувати  покоління Z, яке не мотивують ні гроші, ні кар’єра?

1. Задачі ставити конкретно і детально, як дитині.

2. З/п видавати кожний тиждень – вони хочуть бачити вже результат, а не в перспективі,

3. Активно хвалити (живуть в системі лайків та репостів),

4. Роботу давати тільки ту, яка їм цікава, і де вони можуть проявити креативність,

5. Залучати в команду (вони цінують корпоративну культуру, їм подобаються тусовки, групи, форуми). Які б вони індивідуалісти не були, сидіння по кільканадцять годин за компами на одинці із собою – неприродній стан для людини. Ми – соціальні істоти. Ніяка віртуальна спільнота не замінить живого спілкування. Саме тому і виникли коворкінги.

6. Їм важливо робити щось корисне, емоційно заряджатися.  Вони хороші діти, тільки вони інші, не такі, як ми! Ім подобається волонтерська діяльність. Вони радо беруть участь в соціальних проектах. Щиро хочуть врятувати світ. І рятують його!

Але тільки до того часу, поки їм це цікаво. :)

 

Висновок – хочете, щоб покоління Z у вас працювало добре – будьте модними, цікавими, креативними і робіть хороші речі для цього світу!

 

Це прекрасний стимул для розвитку і вдосконалення будь-якої компанії та проекту!

 

В кожному поколінні, однозначно, є винятки:

- є такі представники Х, які і з гаджетами прекрасно розібралися (як мій тато, наприклад, у 80 засвоїв комп’ютер, брав участь у моїх вебінарах, був активним користувачем Facebook і завзято мандрував світом) і власні бізнеси на пенсії повідкривали, в тому числі і онлайн;

- є такі Y, які в 45 років сидять на шиї в батьків, ніяку справу не доводять до кінця, кидають своїх дітей, є зразками безвідповідальності і ще декларують це - “Нам так добре!” або пояснюють це пошуками себе;

- мені пощастило мати в колі своїх друзів та клієнтів представників покоління Z, які просто є втіленням самодисципліни та мотивації, свідомого ставлення до світу, роботи і власного життя, ерудити-енциклопедисти, спілкування, з якими - щастя і інтелектуальне задоволення. Вони гроші добре вміють заробляти і полюбляють комфорт! На них завжди можна покластися. І це не тільки люди бізнесу, а науки, мистецтва, медицини. Вони створюють чудові сім’ї і є прикладом відповідальних батьків.

Та теорія поколінь X, Y, Z має право на життя і багато в чому вірна, навіть якщо вікові рамки до 30, до 45 і після 50 не завжди чітко сівпадають. Своє бачення я виклала тут.

 

Це глава з моєї нової книги “Почніть говорити “НІ”. Як упевнено відмовляти та викликати повагу” .

Ця книга наробила галасу, отримала високу оцінку та рекордні продажі на 24 Форумі видавців у Львові.

Книга про те, як упевнено відмовляти і викликати повагу.

Як вчасно та грамотно сказати “НІ” людям, ситуаціям, собі слабкому і невпевному, стресу, ліні та всім речам, які заважають нам бути щасливими.

Книга “Почніть говорити “НІ”   б’є рекорди продажів по всій Україні,

За перший же тиждень увійшла в “Топ-20 продажів” по всій мережі Книгарень “Є” і тримається вже так 4 тижні. Продався повністю перший наклад і тепер надрукували другий тираж.

Номінація на кращу книгу України 2017,

Замовити мою книгу “Почніть говрити “НІ” – можна тут.

 

P.S.

  • - Скажи, чому ти не зробив роботу, яку ми домовлялися, що ти виконаєш на сьогодні?
  • - Я забув.
  • - Як забув? Ми ж тиждень тому домовлялися!
  • - Я ж сказав, що я забув.
  • - Ти розумієш, що ти мене підвів?
  • - Ну, я ж сказав, що я забув. Я легкий!
  • З розмови з програмістом, йому 24 роки. :)
  • Вони легкі! Він же пояснив, що забув. Читаємо разом: “Ста-жер!”.
  • Обожнюю покоління Z. :)

 

 

 

 

1 Коментар

Опублікувати коментар

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>